دسته‌های مقالات

نایلون چیست و چه کاربردی دارد؟

نایلون چیست؟

نایلون چیست؟ نایلون، نوعی فیلم دمشی است که از پلی‌اتیلن تولید می‌شود. چهار عنصر کربن، هیدورژن، نیتروژن و اکسیژن از عناصر سازنده نایلون به شمار می‌روند. در کنار هم قرار گرفتن این عناصر خاصیت انعطاف‌پذیری و چغرمگی زیادی را برای نایلون‌ها به ارمغان آورده است. نایلون‌ از دسته‌ای از پلیمرها که دارای ساختاری پلی‌آمیدی هستند، تولید می‌شود. این محصول در درجه‌های مختلفی تولید می‌شود که درجه ۶ و ۶.۶ آن بیشترین میزان کاربرد در بازار و صنایع مختلف را دارند. نایلون‌ها به انواع مختلفی مانند نایلون حباب‌دار، نایلون شیرینگ، نایلون سه لایه و پنج لایه، حباب‌دار پاکتی و… تقسیم بندی می‌شوند.

تاریخچه نایلون

درباره تاریخچه صنعت تولید نایلون چه می دانید؟ برای همه ما انسان‌ها لازم است که نسبت به موادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم اطلاعات کافی داشته باشیم. در این مقاله از سایت ویکی نایلون به بررسی تاریخچه صنعت تولید نایلون می پردازیم. با ما همراه باشید.

خاستگاه و علت نام گذاری نایلون 

شرکت دوپن مسیری طولانی برای انتخاب نام محصولات خود پیمود. در ۱۹۴۰، جان اِکِلبری از این شرکت، بیان کرد که حروف “نایل” دلخواه انتخاب شدند و “ون” از پسوند سایر فیبرها مثل کتان و ریون گرفته شد.

کتابی که بعدا توسط دوپن منتشر شد (کانتکست، جلد ۷، شماره ۲، ۱۹۷۸) توضیح داد که در ابتدا قرار بود نام محصول “نوران” (NoRun) باشد (“ران” به معنای شکافتن (unravel) ) اما بعدا اصلاح شد تا چنین ادعای بدون توجیهی را عنوان نکند.

چون این محصولات واقعاً شکاف ناپذیر نبودند، مصوت های آن تغییر داده شدند تا “nouraon” بدست آید، که این هم بعدا به “nilon” (نیلون) تغییر داده شد تا بار معنایی “عصبی” آن کمتر شود. برای تلفظ آسان، i ( ی) به y (آی) تغییر داده شد

 پیدایش نایلون 

نایلون نوعی بسپار (پلیمر) ترکیبی و پلی آمید می‌باشد که اویلین بار در نهم اسفند ۱۳۱۳ یا ۲۸ فوریه ۱۳۹۵ توسط والاس کارترز در مرکز پژوهش دوپونت تولید شد. نایلون یکی از پر کاربرد ترین پلیمر هاست نایلون نوعی. از گرما نرم است که از مواد نرم تولید شده است. این پروژه محصول ساختاری جدید در شرکت دوپن بود که توسط چارلز استاین در ۱۹۲۷ پیشنهاد شد، که در آن دپارتمان مواد شیمیایی متشکل از چند تیم تحقیقاتی کوچک بود که تمرکز آن ها بر “تحقیقات پیشرو” در شیمی بود که به “کاربردهای عملی منتهی می شدند”.

مدرس هاروارد، والاس هیوم کاروترز برای هدایت تیم تحقیقاتی پلیمر استخدام شد. در ابتدا به او اجازه داده شد که روی تحقیقات محض، ساختن و آزمایش کردن نظریه های شیمیدان آلمانی، هرمن اِشتاودینگر، تمرکز کند. او بسیار موفق بود، زیراکه تحقیقاتی که او انجام داد دانش پلیمر را بسیار بهبود بخشید و به پیشرفت علوم کمک کرد. اولین کاربردهای بازرگانی از نایلون در ساخت برس مسواک در سال ۱۹۳۸ و نیز جوراب زنانه در سال ۱۹۴۰ بود نایلون ۶ و نایلون ۶۶ مهم‌ترین پلی‌آمید اند که د صنعت به صورت لیف به کار برده می‌شوند.

نایلون اولین پلیمر ترکیبی است که در تجارت پیروز است. در جنگ جهانی دوم ابریشم کیمیا شده بود. بنابراین نایلون ساخته شد تا به جای ابریشم مورد استفاده قرار گیرد نایلون در آن زمان در ساخت بعضی وسایل نظامی مانند چتر نجات ، جلیقه توپ خانه ضد هوایی و تایرهای بسیاری از انواع خودروهای نظامی به کار برده می‌شد. غیر از نایلون ۶ و ۶۶ که در  نساجی به شکل لیف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نایلون دیگر نیز تولید شده‌اند که اکثراً در مراحل اولیه تولید خود هستند و بعضی هم به علت گرانی مواد اولیه در سطح تجاری تولید نمی‌شوند.

نایلون اولین الیاف مصنوعی بود که  به دست انسان ساخته می شود نایلون پلیمری است که توسط والاس کاروترز متخصص شیمی آلی کمپانی دوپونت درسال ۱۹۳۵ یکی از بزرگترین تولید کننده های مواد شیمیایی درآمریکا وجهان است.وی روی این پروژهکارکرد تادرنهایت موفق شد درسال ۱۹۳۸اولین محصول نایلونی که مسواک باالیاف نایلون بود،تولید کند بعداز تولید مسواک معروفترین محصول نایلونی  که همان جوراب نایلونی زنانه بود به وجود آمد پس از این کشف بزرگ بسیاری دانشمندان درپی بدست آوردن محصولات جدید وکشف راز نایلون بودن و در این راستا آزمایش های گوناگونی انجام می دادند .

روزی هنگامی یکی از این آزمایش ها ناگهان ماده ای تهیه شد که مانند شکلات کش می آمد وقتی که سرد شد متوجه شدند که بهتر وبیشتر کش م آید وهمین اتفاق باعث شد که شیمی دانان به این فکر بیافتند که از این ماده الیافی برای پوشاک استفاده کنند ودرراستای این هدف بعداز چندین سال مکار مستمر به الیاف جدیدی به نام نایلون دست پیداکردند. یکی ازشعارهایی که برای تبلیغ نایلون از آن استفاده می کردند آن رامستحکم تراز فولاد ولطیف مثل تارعنکبوت تعبیر می کردند.

امروز نایلون درصنایع متنوعی مثل لاستیک ماشین چترنجات ،چادر طناب و… استفاده می شود. هنگامی که به عقب بر میگردیم متوجه می شویم که یکی از عواملی که باعث شد به فکر درست کردن الیاف جدیدی بیافتند بالابودن قیمت بالای ابریشم آسیایی بود که اکثر از ژاپن وارد می شد.یکی ازبزرگترین مشتریان ابریشم ژاپن ارتش آمریکایی هابودند وبه دلیل باا بودن قیمت ابریشم دست یافتن به نایلون برای آن ها موفقیت ودستاورد مهمی بود که درطول جنگ جهانی دوم نایلون جایگزین ابریشم آسیایی شد واین ظربه ی مهلکی برای بازار ابریشم ژاپن بود.

شناخت نایلون‌‌ها

نایلون‌ها در گریدهای مختلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. انواع نایلون‌ها بر مبنای نوع کاربرد آن‌ها در چند دسته تقسیم می‌شوند، که مهم‌ترین آن‌ها نایلون‌های صنعتی و نایلون عریض است و سپس سایر نایلون‌ها. در ادامه شما را با انواع نایلون آشنا می‌کنیم.

استرچ های بسته بندی

فیلم استرچ که به عنوان استرچ‌ بسته‌بندی شناخته می‌شود، فیلم‌ پلاستیکی بسیار کشسانی است که معمولا از پلی‌اتیلن با چگالی کمِ خطی (LLDPE) ساخته شده است و به‌ منظور بسته‌بندی به دور وسایل پیچیده می‌شود. فیلم استرچ در بیشتر موارد برای بسته‌بندی و ایمن کردن محصولات روی پالت‌ها استفاده می‌شود و دارای انواع مختلفی است و در صنعت غذایی و کشاورزی نیز کاربرد دارد.

نایلون شیرینگ

این نایلون‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. در صنایع مختلف برای حفاظت از محصولات‌شان از این نایلون استفاده می‌شود. نایلون شیرینگ از پلی‌اتیلن تولید می‌شوند و وقتی در مقابل حرارت قرار می‌گیرند، حالت انعطاف‌پذیر پیدا می‌کنند.

نایلون حباب‌دار

نایلون‌های حباب‌دار معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر نایلون‌ها دارند. نایلون حباب‌دار برای حفاظت از محصولاتی استفاده می‌شود که در برابر ضربه حساس هستند و امکان شکستگی آن‌ها در حین جابه‌جایی وجود دارد. وزن این نایلو‌ن‌ها نیز نسبت به بقیه زیاد‌تر است.

نایلون کشاورزی و گلخانه‌ای

نایلونی است که جهت مصارف و بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده می‌شود و خود آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. برای مثال مهم‌ترین نایلون کشاورزی نایلون گلخانه‌ای است که برای احداث گلخانه بکار می‌رود. این نایلون‌ها ضخامت زیادی دارند و در عین حال سبک هستند.

نایلون ساختمانی

نایلون صنعتی و ساختمانی از آن دسته نایلون‌های عریضی هستند که در ساخت و ساز ساختمان و صنایع مختلف کاربرد به سزایی دارند. نایلون‌ صنعتی و نایلون ساختمانی معمولا به عنوان کاور ساختمان، در صنعت کشاورزی، محافظت از مصالح ساختمانی، پوشش موقت وسایل، پوشش انبارها‌ و بناهای مختلف‌، امنیت و محافظت ناشی از طوفان و آب و هوا، حمل و نقل و… کاربرد دارند.

یکی از پرمصرف‌ترین محصولات دنیای امروز نایلون است. کاربرد نایلون در موارد مختلفی از زندگی روزمره انسان به حدی زیاد است که حذف کردن آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. در رابطه با سوال نایلون چیست می‌توان به صورت تخصصی پاسخ داد و به مواد تشکیل دهنده‌ی آن اشاره کرد؛ یا می‌توان در رابطه با کاربرد این محصول و نقشی که در زندگی انسان‌ها دارد صحبت کرد. به نظر نمی‌آید که نایلون‌ها به زودی قابل حذف یا جایگزینی با محصولی که بیشتر دوستدار محیط زیست باشد، بشوند؛ زیرا این محصول به وفور در صنایع مختلف قابل استفاده است.

انواع نایلون ها، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در وجود این حجم از مدل‌های مختلف نایلون چیست؟ یا حتی پیش‌تر از آن نایلون چرا به وجود آمده است و چه چیزی سبب کاربردهای زیاد ان در صنایع مختلف شده است؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع نایلون و معرفی مدل های مختلف نایلون و کاربرد نوع های نایلون در صنایع مختلف بپردازیم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به عصر فرمانروایی پلیمرها مشهور است. این موضوع به این دلیل است که بیش از چیزی که فکر می‌کنیم زندگی ما انسان‌ها به این مواد وابسته است. شاید وجود پلاستیک‌ها مشکلات زیست‌محیطی زیادی را به وجود آورده باشد اما اگر از سمت دیگری به این موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که این مواد نقشی اساسی در زندگی ما دارند.

نوع های مختلف نایلون

انواع نایلون

قبل از این که بخواهیم به انواع نایلون بپر دازیم باید، بدانیم که نایلون ها به دسته های خاصی تقسیم می‌شود. همچنین قبل از تقسیم بندی انواع نایلون‌ها باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که دسته بندی نایلکس را از دسته بندی نایلون‌ها جدا کنیم. الان می‌توانیم نایلون ها را به دسته های اصلی تقسیم کنیم.

انواع نایلون در دسته بندی اصلی

اگر بخواهیم نایلون‌ها را در دسته بندی اصلی قرار بدهیم می‌توانیم آن را، در ۲ دسته بندی اصلی قرار دهیم.

  1. نایلون‌های عریض
  2. نایلون‌های بسته بندی

معرفی نایلون های عریض

نایلون های عریض یکی از کاربردی ترین نایلون‌ها در صنایع هستند و خود انواع زیادی دارد و همان‌طور کاربرد و استفاده های زیادی هم دارند. برخی از نایلون عای عریض عبارت اند از:

  • نایلون کشاورزی: که خود انواع زیادی دارد مثل:
  • نایلون گلخانه
  • نایلون مالچ
  • نایلون سیلویی
  • نایلون ضدعفونی کننده خاک
  • نایلون ساختمانی
  • و….. که با سفارشی سازی و ویژگی های موجود این نایلون ها برای کار های مختلف بزرگی استفاده می‌شود.

معرفی نایلون های بسته بندی

نایلون های بسته بندی هم می‌توانیم در دسته بندی های اصلی قرار بدهیم که هر کدام از این دسته ها انواع و ویژگی هایی را دارد. نوع های مختلف نایلون های بسته بندی عبارت اند از:

  1. نایلون های شرینک بسته بندی
  2. فیلم های استرچ بسته بندی
  3. نایلون های حباب دار

حالا اگر بخواهیم این ۳ دسته اصلی نایلون بسته بندی را جدا کنیم؛ می‌توانیم، به این نوع از نایلون ها اشاره کنیم.

انواع نایلون های شرینک بسته بندی:
  • شرینک تونلی
  • شرینک حرارتی
  • شرینک روده ای
  • شرینک POF
  • شرینک PVC
  • و…. که برای مصارف انواع کالا ها و محصولاتی که در فروشگاه ها میبینید استفاده می‌شود.
فیلم های استرچ بسته بندی
  • فیلم استرچ پالت بند
  • فیلم استرچ غذایی
  • فیلم استرچ بسته بندی علوفه
  • استرچ مبل
  • و… که برای بسته بندی انواع کالا و محصولات از این نوع نایلون که چسبندگی خوبی هم دارد استفاده می‌شود.
معرفی انواع نایلون حباب دار

خود نایلون حبابدار نیز انواع مختلفی دارد و بیشتر برای بسته بندی کالاهای مختلف در حین حمل و نقل و اساس کشی استفاده می‌شود. و با توجه به کالاهای موجود یک توع از نایلون های حبابدار انتخاب شده و استفاده می‎‌شود.

تفاوت انواع نایلون با انواع نایلکس

قبل از این که به تفاوت نایلون و نایلکس بپردازیم باید مفهوم نایلون را متوجه شویم یعنی نایلون چیست و چه کاربردی دارد، یک اشتباه بسیاری از مردم، نایلون و نایلکس را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ اما موضوع این است که تفاوت‌هایی در بین این دو محصول وجود دارد.  نایلون و نایلکس در سه مورد پایین با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند. در ابتدا باید این نکته را بگوییم که در ساختار نایلون از پلی‌اتلین سبک استفاده شده است. این موضوع در حالی است که برای ساخت نایلکس از پلی اتیلن سنگین استفاده شده است. تفاوت‌های زیادی بین نایلون و نایلکس وجود دارد که در ادامه متن به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • ضخامت
  • مواد تشکیل دهنده و ویژگی‌های بنیادی
  • شکل ظاهری

شکل ظاهری نایلون از شفافیت و براقیت بیشتری برخوردار است و ظاهری نرم‌تری نسبت به نایلکس دارد. از سمت دیگر، نایلکس را می‌توان تا حد زیادی نازک کرد و در صنایع مختلفی به کار گرفت؛ اما این موضوع بر رو نایلون قابل اجرا نیست. برای درک بهتر، این موضوع  باید راجب مواد اولیه نایلون و نایلکس دقیق تر مطالعه کنید.

«در صنعتی که امروزه ما ها زندگی می‌کنیم، انواع نایلون های مختلفی وجود دارد که بسیار در زندگی همه ما نقش پر رنگی دارد. تولید نوع های مختلفی از نایلون به صورت روزانه وجود دارد، که به کمک صنعت کشور آمده است. شاید ما زیاد این مورد را حس نکنیم که انواع، کیسه های نایلونی و نایلون های عریض چقدر می‌تواند مهم باشد. اما اگر به صورت جزئی، کاربردهای انواع نایلون را بررسی کنید، شما هم به مهم بود این موضوع پی می‌برید.»

روش تولید نایلون

همه ما از انواع مختلفی از پلاستیک‌ها که مهمترین آن‌ها نایلون‌ها و نایلکس‌ها هستند، استفاده می‌کنیم و به هر سمتی که نگاه می‌کنیم، مصنوعات مختلف پلاستیکی را مشاهده می‌کنیم. اما آیا می‌دانید که نحوه تولید نایلون چگونه بوده و این فرایند به چه نحوی صورت می‌گیرد؟ این موضوع به روش تولید نایلون ارتباط دارد که در یک مقاله ای جدا گانه به صورت کامل شما را روش های مختلف تولید نایلون آشنا کرده ایم.

نوع های مختلف نایلون در صنایع مختلف

نوع های مختلفی از نایلون، کاربرد مختلفی را در صنایع مختلف دارند. برای مثال فیلم‌های چند لایه که نوعی از محصولات پلاستیکی هستند در کشاورزی کاربرد دارند. دسته‌ای دیگر از پلاستیک‌ها به دلیل استحکام و مقاومت بالا برای بسته‌بندی نهال‌ها و چنین اموری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع نایلون‌های بسته‌بندی برای وکیوم کردن مواد غذایی استفاده می‌شوند. نایلون فریزر یکی از پرکاربردترین‌ نوع های نایلون است که برای مصاف خانگی کاربرد بالایی دارد.

کاربرد نایلون

نایلون‌ها با توجه به ضخامت، نوع مواد اولیه، مواد‌های افزودنی، تعداد لایه‌ها،جنس نایلون، ابعاد و انداره در موارد مختلفی مانند موارد زیر کاربرد دارند:

  1. صنعت بسته بندی: که یکی از مهم‌ترین نایلون‌ها را برای خود دارد. نایلون بسته بندی خود ویژگی‌ها و انواع مختلفی دارد.
  2. صنعت کشاورزی: صنعتی بسیار مهم است، نایلو‌های کشاورزی نقش مهمی را در این صنعت ایفا می‌کنند.
  3. ساختمان سازی: تحول نسبتا بزرگی را در ساخت و ساز ساختمان‌ها ایجاد کرده است.
  4. پوشش برای انبار‌ها و بنا‌های مختلف مثل گلخانه‌ها، استخر و…

«کاربرد نایلون در صنایع مختلف آنفدر زیاد و مهم است که، با توجه به وضعیت اقتصادی بد کشور، یکی از مهم‌ترین محصولاتی است، که جزع تولیدات مهم داخلی کشور ایران است. افرادی که با نایلون سرو کار دارند، به درک مهمی از چیستی نایلون، به طور صفر تا صد آن رسیده اند.»

بخشی از کاربرد نایلون و نایلکس

کاربرد این دو محصول ریشه در تفاوت آن‌ها دارد. جنس نایلکس همانطور که در بالا اشاره کردیم از مقاومت بالاتری نسبت به نایلون برخوردار است، چرا که نایلکس می‌تواند بارهای سنگین‌تری نسبت به نایلون را حمل کند. به همین دلیل در بسیاری از میوه‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار و اصنافی که محصولات با وزن نسبتا بالا به مشتری عرضه می‌کنند، از نایلکس استفاده می‌شود.
اگر بخواهیم درباره کاربردهای نایلون نیز صحبت کنیم،‌ کاربرد نایلون در مقایسه با نایلکس تحمل وزن کمتر آن را نمایش می‌دهد. کاربرد کیسه نایلون‌ها را در مصارف خانگی و نگه‌داری مواد غذایی، در داروخانه‌ها و… می‌توان مشاهده کرد.

نایلون‌ها به دلیل وجود ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری، استحکام کششی، درخشندگی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و… کاربرد بسیار گسترده‌ای یافته اند. به طوری که در بسیاری از صنایع نظیر صنایع پوشاک، خودرو سازی، تولید ساز و… از آن‌ استفاده می‌شود. نایلون‌ها در کنار ویژگی‌هایی که دارند قیمت بسیار خوبی هم دارند، به همین دلیل برای صنایع مختلف استفاده از این ماده به جای الیاف دیگر، بسیار مقرون به صرفه است. بهتون پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاربرد نایلون در صنایع مختلف را حتما مطالعه کنید.

اما یک موضوع مهمی که در کاربرد نایلون‌ها مطرح است این است که، در بعضی از محصولات نایلکسی همان جنس با نوع نایلون نیز، تولید می‌شود. برای مثال:

  1. کیسه زیاله می‌تواند هم از جنس نایلون باشد هم از جنس نایلکس
  2. کیسه فریزر می‌تواند هم از جنس نایلون باشد هم از جنس نایلکس
  3. دسنکش یکبار مصرف می‌تواند هم از جنس نایلون باشد هم از جنس نایلکس

این محصولات و سایر این محصولات می‌تواند این قابلیت را داشته باشد. پس افرادی مثل تولید کنندگان باید نوع این محصولات را به طور واضح برای مشتریان مشخص کنند. ولی برای درک بهتر از این محصولات مهم است که بدانید نایلکس چیست و چه تفاوتی از نظر جنس و کاربرد با نایلون دارد.

تفاوت نایلون و نایلکس

یکی از شاخصه‌های تشخیص نایلکس از نایلون این است که نایلکس‌ها ظاهری خشک و مات دارند و از دست زدن به آن‌ها سر و صدای زیادی تولید می‌شود. ولی از سوی دیگر قضیه نایلون کاملا متفاوت است؛ چرا که نایلون‌ها معمولا ظاهری انعطاف‌پذیر و نرم دارند و نور تا حدودی از آن‌ها عبور می‌کند و برخلاف نایلکس‌ها سر و صدای زیادی تولید نمی‌کنند. نایلکس از ترکیب نوعی پلی‌اتیلن سنگین و سبک ساخته شده است که ظاهر خشک و در عین حال مقاوم را برای آن به ارمغان می‌آورد. میزان چغرمگی نایلکس‌ها در مقایسه با نایلون‌ها کمتر است. نایلکس‌ها را می‌توان در ضخامت‌های مختلف تولید کرد. تفاوت کیسه نایلون و کیسه نایلکس در ضخامت و ظاهر آن‌ها قابل تشخیص است.

جمع بندی 

در این مقاله به سوال نایلون چیست پاسخ داده شد و به کاربرد نایلون و تفاوت نایلون و نایلکس پرداخته شد. همانطور که اشاره شد تفاوت نایلون و نایلکسدر مواد تشکیل دهنده آن‌ها، جنس، کارایی و… است. به طور کل استفاده از نایلون‌ها عضو جدایی ناپذیر زندگی امروزه‌ بشر است، به طوری که اصلا به نبود آن‌ها فکر نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که کشف این ماده پر کاربرد چه کمک‌های شایانی به بشریت کرده است.

لذا باید حواسمان باشد تا از این ماده به درستی استفاده کنیم تا به طبیعت کم‌ترین ضرر را وارد کنیم چرا که بیش از هزاران سال زمان لازم است تا این نوع مواد در طبیعت تجزیه شوند و این فرایند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حیوانات و گیاهان وارد می‌کند.

منبع: ویکی نایلون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست