دسته‌های مقالات

آشنایی با دستگاه چاپ نایلون و انواع آن

با گذشت زمان و پیشرفت صنعت پلاستیک، بسیاری از از صنایع برای ارائه خدمات، از نایلون و نایلکس استفاده می‌کنند. کاربرد گسترده این نایلکس‌ها باعث شد که از آن برای تبلیغ و اعتماد سازی هم استفاده شود. بنابراین فروشگاه‌های مواد غذایی، لباس فروشی‌ها، داروخانه و سایر مغازه‌هایی که کارشان فروش محصولات است، از نایلون‌های چاپی استفاده می‌کنند. دستگاه چاپ نایلون از دستگاه‌های ضروری برای انجام آن است که معمولا در دو نوع دستی و اتوماتیک وارد بازار می‌شود و کاربرد گسترده‌ای دارد. برای اینکه بیشتر با این دستگاه و ویژگی‌های آن آشنا بشوید، با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

دستگاه چاپ نایلون چیست؟

یکی از راه‌های افزایش فروش محصولات و جذب مشتری، تبلیغ است. شما می‌توانید با تبلیغ بر روی نایلکس‌هایی که همراه با محصولات به مشتریان عرضه می‌کنید، کسب و کار خود را تبلیغ کنید و اعتماد مشتریان را جلب کنید. دستگاه چاپ که در نمونه‌های مختلفی وارد می‌شود به شما امکان درج اطلاعاتی نظیر اسم برند، نام تولید کننده، تاریخ تولید و انقضا، آدرس، شماره تلفن، نام شعب، نحوه استفاده و… را می‌دهد. شما می‌توانید با این دستگاه علاوه بر نایلکس بر روی بسته بندی کالا هم اطلاعاتی را چاپ کنید.

انواع چاپ نایلون

چاپ بر روی نایلون و نایلکس می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. هر کدام از این روش‌ها با دستگاه مخصوص به خود انجام می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

چاپ افست

دستگاه چاپ افست با ابعاد بزرگ، توانایی چاپ با ۹ طیف رنگی دارد. چاپ با روش افست فرورفتگی و برجستگی ایجاد نمی‌کند، بنابراین به آن چاپ مسطح هم گفته می‌شود. یکی از ویژگی‌های چاپ افست کیفیت بالای آن است. این روش به دلیل توانایی چاپ در تیراژ کم و قیمت مناسب، توسط بسیاری از فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

چاپ فلکسو

در این روش با استفاده از کلیشه که خاصیت انعطاف پذیری دارد، فرآیند چاپ انجام می‌شود. از این روش می‌توان برای چاپ بر روی سطوح مختلف نظیر فیلم پلاستیکی، کاغذ، فیلم فلزی، سلفون و… استفاده کرد. چاپ فلکسو با سرعت بالا، باعث ایجاد چاپ برجسته می‌شود. این روش چاپ دارای تنوع رنگی تا ۶ رنگ است.

چاپ سیلک

چاپ سیلک از روش‌هایی است که هم به صورت دستی و هم اتوماتیک انجام می‌شود و کاربرد بالایی دارد. معمولا از چاپ سیلک برای حجم کم محصولات استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش باید طرح انتخابی واضح باشد و نقاط بزرگ و رنگ‌های مشخص داشته باشد. این نوع چاپ با یک دستگاه کوچک انجام می‌شود. توری که بر روی این دستگاه وجود دارد،اهمیت زیادی در فرآیند چاپ محصول دارد.

این چاپ انواع مختلفی دارد که شامل چاپ ترام، چاپ معمولی، چاپ پلاستی زول و… می‌شود. در روش چاپ سیلک، توری موجود در دستگاه با توجه به طرح مورد نیاز تولید می‌شود و سپس بر روی دستگاه نصب می‌شود. در این توری رنگ‌هایی که نباید عبور داده شود به وسیله موم مسدود می‌شود. برای اینکه رنگ بر روی محصول قرار گیرد به فشار یک جسم خارجی نیاز است که معمولا از غلتک استفاده می‌شود.

چاپ هلیوگراور

این روش چاپ، کیفیتی نزدیک به چاپ افست دارد. مواد آماده سازی آن نسبت به سایر روش‌ها بسیار گران تر است اما از کیفیت بالایی برخوردار است. این نوع از چاپ توانایی پشتیبانی تعداد زیادی از تیراژ را دارد. قدرت بالای این چاپ، به دلیل وجود سیلندر در دستگاه چاپ هلیوگراور است. در این دستگاه از ۸ سیلندر برای چاپ استفاده می‌شود.

طرح به مرکز ساخت سیلندر ارسال می‌شود و سیلندر‌ها بعد از حکاکی، بر روی دستگاه چاپ نصب می‌شوند. جنس بعد از ورود به دستگاه، به صورت مرحله‌ای از سیلندرها عبور می‌کند تا در نهایت چاپ به صورت کامل بر روی آن انجام شود.

چاپ سنتی

یکی از روش‌های قدیمی که به چاپ ملخی معروف است. در این روش که برای کاغذ هم استفاده می‌شود، حروف آماده شده به جوهر با رنگ‌های  مشکی، قرمز و آبی آغشته می‌شود، سپس بر روی نایلون قرار می‌‌گیرد. امروزه با تولید دستگاه و روش‌های جدید، چاپ ملخی دیگر کاربردی ندارد.

چاپ لترپرس

این روش که سالیان زیادی است مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک روش چاپ برجسته است. همانطور که از نام لترپرس پیداست، برای چاپ حروف استفاده می‌شود. صفحه‌هایی طراحی می‌شوند که پس از چیدمان و قفل کلمات کنار هم، چاپ انجام می‌شود.

ویژگی دستگاه چاپ نایلون

هر کدام از دستگاه‌های چاپ نایلون کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند. به همین دلیل می‌توان در صنایع مختلف از انواع گوناگون آن استفاده کرد. معمولا از نمونه‌های اتوماتیک به صورت گستره استفاده می‌شود. دستگاه‌های اتوماتیک با صرف کمترین انرژی، کار چاپ را انجام داده و محصول مقرون به صرفه‌ای را عرضه می‌کنند.

دستگاه‌های چاپ تنوع رنگی خوبی دارند و شما می‌توانید چاپ اطلاعات را با رنگ‌های متفاوت انجام دهید. یکی از ویژگی‌های مهم این دستگاه‌ها سرعت بالا و توانایی درج اطلاعات و تصاویر مختلف است.

جمع بندی

امروزه در بسیاری از صنایع و فروشگاه‌ها برای تحویل محصول به مشتری، از نایلون و نایلکس استفاده می‌شود. با پیشرفت صنعت پلاستیک و ماشین‌ها، دستگاه‌های چاپ وارد بازار شدند که توانایی چاپ تصویر و اطلاعات را بر روی نایلون محصول دارند. صنایع  با استفاده از دستگاه چاپ نایلون، اطلاعاتی نظیر شماره تلفن، نام برند، نام شعب، آدرس و … را بر روی نایلون بسته بندی یا نایلکس چاپ می‌کنند تا علاوه بر اعتماد سازی، تبلیغات هم صورت گیرد.

روش‌های مختلفی نظیر چاپ فلکسو، چاپ سیلک، هلیو گراور و… برای چاپ بر روی نایلون وجود دارد که فروشگاه‌های مختلف می‌توانند با توجه به محصولات و نیاز خود، یکی از این روش‌ها را برای چاپ اطلاعات و تصاویر  بر روی محصولات خود انتخاب کنند.

منبع: ویکی نایلون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست